onsdag 19 oktober 2011

Rödspätta stekt som i Florens.

Skulle överaska A i dag med en måltid som är lätt att laga och lagom att äta. Potatisen kokar.

Mjöl, att vända rödspättsfileérna i.

Två ägg som sen skall vispas, fileérna skall sen vändas här i också.

Först saltade jag fileérna och på med svartpeppar. Det skall egentligen vara vitpeppar, men den var slut här hemma. Sedan en halv citron som pressas över dom.

Sen rullade jag fileérna i mjöl och ägg och stekte på svag värme.
Serverade med Creme Fraiche med dill. Det var en enkel och god måltid.

Recept:

Ca 500 gram färska rödspättefileér
1 tsk salt
1 krm vit peppar
Saften av en halv pressad citron
½ dl vetemjöl
2 små ägg

Skölj hastigt fileérna, krydda dom med salt, peppar och citronsaft. Vänd dom först i mjöl, sedan i uppvispat ägg. Bryn fettet och lägg i fileérna. Stek dom i ett par minuter på varje sida i ganska svag värme.

Ha till:

Citronklyftor, kokt potatis och en grön sallad.


10 kommentarer:

  1. Låter som en nyttig och mycket god måltid. Fisk är så gott och kan varieras på många sätt.

    SvaraRadera
  2. Fisk är nästan alltid godast när den lagas till på ett enkelt vis. Det här är en måltid helt i min smak.

    SvaraRadera
  3. Mmm, så gott det verkar!

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera
  4. Myran

    Ja det var faktiskt gott och såg bättre ut än bilderna på min blogg. Gillar enkal maträtter som verkar svåra.

    SvaraRadera
  5. Cici

    Fisk är godast på både enkelt vis och när det är färks fisk. Men gött annars med.....

    SvaraRadera
  6. Mycket annat & lite betong

    Det var supergott. Kommer jag att laga gler gånger.

    SvaraRadera
  7. Ha, Skånegrabben bloggar om matlagning!! Det hör väl ändå till ovanligheterna? Men det är väl ett släktdrag som förr eller senare måste göra sig gällande..? *flinar brett*

    Receptet känns som något jag skulle gilla; keep it simple är ett bra råd för övningar i köksregionen :o)

    SvaraRadera
  8. Nina/Stjärnkraft

    Japp, har ju bloggat om matlagning förut ;) Det är kul att få testa nya rätter och dela med sig av dessa. Släktdrag??? Nja, ett släktdrag som sitter i mig kanske men som jag bara fått 10% av. Mammas matlagning klår nästan ingen...he he.

    Keep it simple är en bra sak att tänka på i köket. Det behöver inte vara avancerat för att va gott eller se gott ut.

    SvaraRadera
  9. Så gott, kan tänka mig att ni njöt av den goda maten.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Snäckskalsdalen

    Jo då, det smakade utsökt. Men i och med det var först gången jag gorde rätten så behöver jag finputsa den lite...men gott va det.

    SvaraRadera