tisdag 25 oktober 2011

Namn, loggos och en bildgåta.

Fortsätter på ämnet med damnamn och herrnman på olik produkter och utmanar er bloggare och mina följare att hitta ännu fler exempel. Denn skumtvätt har en dam på etiketten, bara för det har med rengöring att göra. Män skall ju kunna detta också. Säger inte att de exempel jag hittar är fel, men rätt typiskt för hur vi tänker trots dessa snack om jämställdhet. Tillbaka med Kinagubben på kinapuffpåsen.

Silverputs har också stämplats till det kvinnliga könet. Ursäkta nu damer, jag menar inte att ni är häxor, men även denna figur är ju en dam.

Så kommer vi till klinkerolja. Det går under renorvering och byggmaterial. Helt plötsligt har vi då en manshand. Detta ska ju tjejer också kunna.

Sola kan bara kvinnor göra, alltså är det bara dom som behöver sololja....eller?

Solstickan, som jag i gudarna, inte hoppas någon fjant här i sverige vill ha bort från asken. Det vore lika illa som att ta bort Kalle från Kalletuben. Men visst kan väl kvinnor också tända en tändsticka?

Även förr så kunde endast mannen tända en sticka.....haha. Men köksspisen som drevs av gas då? Vad tände hon med?

På tal om helt annat. Gissa vem detta är. Ledtråd: Gitarrist och sångare från Skåne.

Jag har fyra ben och fötter.

I dag stod jag och väntade in taxi vid Hilton på Triangeln. En hel busslast med Kineser gick på. Alla hade antingen en kamera eller bärbar pc.

Lite udda och flippat inlägg i dag kanske men ja kanske en liten omväxling i vardagen.

8 kommentarer:

  1. Någonstans i bakhuvudet fick jag för mig att jag hört att solstickan såldes till förmån för barn, så jag googlade förstås och fann detta:
    "Om stiftelsen:
    Till förmån för barn och gamla
    Stiftelsen Solstickan grundades 1936. Initiativtagare var Mathias Hallgren. Pengarna skulle användas "Till förmån för barn och gamla" som det också stod på askarna. Då gällde det att fylla ut direkta brister i samhällets hjälpverksamhet. En stor del av medlen gick förr till barnkoloniverksamhet för stadsbarn som behövde komma ut till sol och bad. Men när välfärden efterhand byggdes ut, blev Solstickan allt mer ett komplement till samhällets resurser. Redan tidigt inriktade man sig därför på barn med utvecklingsstörning, syn- och hörselskador, diabetes och reumatism."

    Sen stode det förstås en massa andra saker, det här är bara början av det som stod.

    SvaraRadera
  2. Cici

    Intressant läsning. Då är det tur att man alltid köpt solstickan och gud nåde om den försvinner. Det är bra att den stiftelsen för dessa funktionshinder finns, ja och för alla andra med givetvis.

    Fast det sorgliga är ju att det finns barn, oavsett funktionshinder eller ej, som inte kommer ut i sol och bad och natur, trots stickan finns. Men då är det inte stickornas fel utan helt andra saker som borde bli bättre.

    SvaraRadera
  3. Haha, tycker det var ett kul inlägg. Den där gitarristen tycker jag att jag känner igen men kan inte placera honom. Vem är det?

    SvaraRadera
  4. Följer tv-serien "Bron". Var det den filmen du var statiskt i?

    SvaraRadera
  5. Myran

    Tack för omdömmet på mitt inlägg....ja jag gillade det själv. En ledtråd till fotot...han är döpt efter en moped och bodde i Arlöv utanför Malmö. Dog tidigt.

    SvaraRadera
  6. Cici

    Ja jag är med som statist i bron. Men eftersom de spelar in en film bakifrån och jag var med i de första inspelningsdagarna så tror jag att jag kommer med i slutet av serien. jag är dels figurerande på ett foto i serien men även med den mordmisstänkte killen i polisonger och långt hår. ha ha....men det är inte jag som är mördaren..haha

    SvaraRadera
  7. :)dags för lite män på städprylarna:).Det vore riktigt trevligt;).

    SvaraRadera
  8. Messan

    Jo, eller rättare sagt mer män med städprylar i händerna. Att bilder och namn på prylar delas in i man och kvinnoämnen är kanske fel det med, men största felet är ju att män i samhället inte är villiga att ta tag i köks, städ och tvättsaker.....

    De gamla artiklarna kan ha kvar sina namn och figurer, det får stå för den tidens historia så kan man märka nya mer jämnställt i så fall. Tycker ändå inte man skall röra historien. Därför gillar jag inte man tar bort Kinesen från kinapuffarna.....det är ju trots allt Kina anknutet.

    SvaraRadera