måndag 24 oktober 2011

Kvinnonamnen Maria och Clara.

Vår lilla Opel tog oss hemåt igen från Falbygden. Här pausar vi en stund.


Vid Hallandsåsen hade det hunnit bli mörkt och vi var hungriga och drickan hade vi fått men väntade på maten som vi hade beställt.

Vi fick nummer 374 *

374 klara!!! ekade det i högtalaren och jag gick och hämtade rätterna som bestod av en portion Pytt i panna och en portion Hamburgare.
Har ni tänkt på detta att städ och rengöringsgrejer har tjejnamn? Denna skurhink Maria...

...och dessa Clara.....är det ändå inte så att tjejer blir lite ursinniga med att förknippas med städning och matlagning alltid? Ändå döps dessa saker till tjejnamn. Varför inte skurhinken Torsten och tvättmedlet Otto? haha. Visserligen snackas det om jämställdhet men ändå, konstigt det är så.

Vid Bo01 i dag letade jag fler nypon. Då kom tåget från fabriken som gör vindkraftverk åkande.

Jo då, än finns det många goa röda bär kvar. Det blev till 6-7 omgångar soppa.

Vindkraftverken ligger på rad.

Många många.

Det börjar växa upp till en stadsdel här ute.


Höstlöven ligger mysigt längs staket och vägar.

Fridhemstorget.

Plastikkirurg kliniken där kända Troilius verkade.

6 kommentarer:

  1. Ja, det där med kvinnonamn på städartiklar var ju lite kul. Det har jag inte tänkt på förut. Orkaner vet man ju. Nu blir det till att leta fler sådana här saker. Visst måste det finnas saker med mansnamn också. Kalles kaviar kanske? Hm...

    SvaraRadera
  2. Myran

    Ja jag ska också hålla koll på saker att hitta med både mans och kvinnonamn...så återkommer då och då med inlägg om detta.

    SvaraRadera
  3. Som man skulle inte jag ha något emot att heta RASTA.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte tänkt på vad och varför saker har fått sina namn. Kvinnonamn och hushåll stämmer nog, jag köpte en fin diskborste och den hette Olga. Stora båtar har kvinnonamn men isbrytare har mansnamn. Nu ska jag hålla ögonen öppna för hur det står till med jämlikheten hos våra fabrikanter.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Fån Rahden

    Ha ha, ja du. Det vore väl något?

    SvaraRadera
  6. Polargrevinnan

    Ja och märkligt är ju att Kinesen tas bort på godispåsen till Kinapuffar. Skäms nu kinserna för att vara Kineser? Dennis, busungen, är ju med på grillkorvarna och andra figurer figurerar på andra saker. Var ska allt sluta? Att vi inte får säga något alls....jag vill ha en sådan.."gklrmfkksnshgnmsmm" och en "hmammenjshens" tack. Så får man inget för ingen vet inte vad den andra vill ha eller säga, om man tar bort namn och figurer på produkter på varor och saker. För snart är det väl kanske stötande att till och med säga "mjölk"? haha

    SvaraRadera