lördag 21 januari 2012

En tur till Emma Igelströms & Bingo Rimérs födelsestad.

I dag blev det en tur till en stad där Emma Igelström, Bingo Rimér och Alice Tegnér + 14 andra kända personer föddes och har bott. KARLSHAMN. Vi stannade precis utanför antikvariet Bode. Ett väldigt intressant sådan där man fann gamla serietidningar med priser som 1500:- och 4000:- men även mindre summor. Väldigt intressant och i min sidmeny har jag länkat till webbsidan.

De hade ett häfte med information om stället och uppkomst m.m.

En serie beskriver en dag på arkivet/anitkvariatet.

Vi gick en tur i city. Emma sniffade på allt och alla.

Kul butik för och till barn och föräldrar.








Denna tavla används flitigt.


Även i denna lilla stad har man byggt mycket. Som här vid Mieån, som rinner genom Karlshamn.


En liten och tuff biograf entré.


Inne på en av bakgårdarna.

Sista bilden från Karlshamn. Nu var vi hungriga men ville äta annan stans. Så jag satte min GPS i bilen på första bästa restaurant.

Vips, så var vi i Sölvesborg. Här parkerade vi och sökte upp lilla matstället.

Räckor serverades här...haha.

Men stället var mysigt och fint.

A tog en lövbiff och jag en biffstek med lök.....

A:s lövbiff var stor som ett täcke.

Min biffstek.....det var verkligen gott.

Det hade börjat bli oväder. Snöblandat regn....oj.

När vi kom i höjd med Häglinge så hade vi sååå vitt. Vi beslutade oss för att köra lite skogsväg till Höör och ta en väg där det inte var vägarbete.

Det var rejält som hade kommit på bara någon timme. På radion varnade dom för olycka på E22 mellan Tollarp och Kristianstad, på vägen mellan Tjörnarp och Höör, vid Sösdala och en vid Lund......vi var omringade av olyckor....ajaj. Nu väntade troligen köer.

Vi slapp köer men på vägen mot Eslöv så mötte vi ett otal ambulanser och när vi körde mot Höör körde en ambulans om oss...så det var mycket att göra för räddningstjänsten i kväll.

3 kommentarer:

  1. Suzan

    Tackar...ja jag är själv nöjd med dom.......jisses vad su sprutar ut inlägg om dagarna...haha

    SvaraRadera
  2. Fina bilder, och framför allt: fantastisk dokumentation över vardagen! Sedan kan jag lugnt säga att Emma verkar vara en skön hund också :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håkan B

      TACKAR TACKAR för den fina kritiken om min blogg m.m. Försöker ju göra så bra dokumentation om mijöer och min vardag så gott jag kan och med lagom blandning av allt. Så ditt betyg på min blogg värmde. Välkommen hit.....

      Emma är ju en skön hund..hehe...även om hon är lite busig ibland. :)

      Radera