tisdag 10 april 2012

Att hjälpa!!!

I dag har jag inga fotografier eller annan info att blogga om, men jag kom på något i veckan som jag ville lägga här som ett inlägg. Sören Kirkegaard skrev en gång:



Brudstykke af en ligefrem Meddelelse

Om vi vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste vi först finna henne där hon är, och börja där.
Detta är hemligheten i att hjälpa. Den som inte kan det lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör men först och främst förstå det hon förstår.
Om vi inte kan det så hjälper det inte alls att jag vet mera.
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan så är det för att jag är högmodig så att jag istället för att hjälpa henne vill bli beundrad själv istället för att hjälpa henne.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den man vill hjälpa och därmed förstå att detta med att hjälpa är att inte vara härsklysten utan att vara tålmodig.
Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon.

Postumt 1859

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Monkan

      Ja visst är det? Han har så rätt den där Kirkegaard och ändå har många av oss här på jorden så svårt att hjälpa......

      Radera
  2. Oerhört välformulerat redan för över 150 år sedan! Och ändå, som du säger Skångrabben, är det så få, så få som förstått var grundbulten till äkta hjälpsamhet sitter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nina/Stjärnkraft

      Ja trots all teknik och framgång i dag så går vi bakåt med bemötande och kunskap mot andra människor. Folk som vi delar Tellus med och som vi skall hjälpas åt att trivas med..men så gör vi på tok fel......
      Man kunde bättre förr.......man använde sitt "hjärnkontor" mer förr, det är ju tydligt.

      Radera