lördag 25 augusti 2012

Veckans Malmöprofil nr: 3





Hasse "Kvinnaböske" Andersson

Född 28 januari 1948 i Malmö, är en svensk countrysångare och låtskrivare.
Första gången Andersson stod på en scen var som åttaåring i skolan i Malmö, han spelade gitarr och sjöng Cliff Richards Living Doll på hemmagjord engelska. Senare blev det spelningar på skoldanser och fester. Som 15-åring sjöng han på Kiviks marknad där han dagligen, mellan förmiddag och midnatt, gjorde framträdanden. Han vågade först inte satsa fullt ut på musiken, han gick i stället i sin fars fotspår och blev plåtslagarlärling på Eslövs Rostfria. Senare omskolade han sig till särskollärare och arbetade även inom vården.
Han flyttade till byn Kvinnaböske 1970 och bildade tillsammans med några kompisar Kvinnaböske Band. Han gav ut sin första LP-skiva Du ska inte kasta sten 1980.


Hasse var i en rad av år bosatt i Degerfors i Värmland och blev 2003 utsedd till Filipstads ambassadör. År 2011 flyttade han dock tillbaka till Skåne.
Hasse är även en stor supporter av ishockeylaget Rögle BK. 1987 släppte Hasse singeln Heja Rögle som idag är en av de officiella laglåtarna.


Källa: Wikipedia

10 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Tittar in för att önska dig en fortsatt bra helg.
    Och för att säga att jag har rensat i mina bloggar, 2 blev 1 och det blev en ny adress

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej

      Detsamma får jag önska dig. Ibland är det skönt att kunna rensa ut lite....själv är jag helt nöjd med min blogg....trivs med den men hade en förut som också var fin men det strulade med att lägga inlägg så jag skaffade denna.....

      Radera
  2. Roligt med dina presentationer av sedda personer.
    Tarz.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fån Rahden

      Japp, vill ju visa lite kul över vad vi i Skåne och Malmö kan stoltsera med....

      Radera
  3. En stark personlighet! Själv tänker jag på låten "Får man ta hunden..."

    SvaraRadera
    Svar
    1. znogge

      Ja den låten är väl mest känd också.

      Radera
  4. Vet inte om du nånsin lyssnat på Svingelskogen. En slags barnmusikal av och med Monica Forsberg. Hon och Hasse har väl numera ihop det på nåt sätt, tror jag. I Svingelskogen kom han med och blev Isac Isbjörn. Jag och barnen har sett en föreställning och kasettband och CD-skivor har gått varma genom åren. Händer fortfarande att jag sätter igång en låt och blir alltid lika glad.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myran

      Har faktiskt aldrig hört talas om Svingelskogen förrän nu när du sa det och gick in på youtube med en gång och lyssnade....kul ju.

      En sak: Jag har alltid förknippat Hasse Kvinnaböske Andersson med Amerikanska Kenny Rodgers....varför? hahaha

      Radera
    2. De har lite samma utseende kan jag tycka. Jag håller med dig. Nåt är det.

      Radera
  5. Myran

    Ja det är väl det som gör det. Men jag har alltid jämfört dom med varandra.

    SvaraRadera