onsdag 20 juli 2011

Tre torg, kajakbutik, rivningskåk och krigsmonument....mötte jag på min gångtur.

I dag tog jag en av mina långturer till fots och med buss. Bussen stannade vid Värnhemstorget och därifrån gick jag sedan håmåt till andra sidan av staden.

Ett monument över andra världskrigets "hjältar" i Sverige som hjälpte folk från andra länder.

Denna kopparplatta satt på ena sidan av monumentet.

Det pågick en viss torghandel i dag.

Torget har fått lite grönska på senaste åren. Förr var detta mest ett betong torg.

Jag går nu ner mot Caroli city.

På Drottninggatan, vid motorvägens infart, finner jag detta hotel.

Som granne har hotellet denna rivningskåk.

Nergånget och redo för grävskopan.

På Konduktörsgatan, jämnsides med järnvägen, finner jag denna gamla industribyggnad som i dag är lägenheter.

Intill ligger denna viadukt och här under skall jag gå för att ta mig över på andra sidan.

Hmm, ja nackdelen med dessa delar av staden är att man har inte samma känsla för att hålla rent.

Här kommer jag upp i en gång bestående av trappor och är nu på väg mot Centralen.

Malmö huvudbangård. En massa spår att hålla reda på.

Huvudbangården mot centralstationen.

Jag ser även Slussplan. Här skall visst byggas ett stort komplex.

Här mitt i bild kommer det att byggas lägenheter och en byggnad som når högt i skyn.

Såhär blir det. Såg att det redan påbörjats att grävas.

En liten bit ifrån går kanalen så fint genom staden.

Slussplan mot gamla Malmö, det som finns kvar sedan stadsmuren fanns.

Här skriker det historia.

Lundins magasin syns här och jag tänker ta mig in på bakgården.

Här är ett korsvirkeshus. Förr murade man för träet i korsvirket, för det minskade brandrisken och sen målades alla husen röda. Så nästan alla hus i Malmö under stadsmurens tid var röda.

Nu äntligen lirkade jag in mig på bakgården bakom Lundins magasin. Nice, rena tidsmaskinen.

En bit bort låg denna biograf.

Gamla filmer går att se. Ja det var verkligen ett tag sedan dessa visades på vanlig biograf.

Point 65gr. N, Kajakbutiken i Malmö.

Det här gamla gröna huset gillar jag.

Slitet men charmigt och mysigt.

Östergatan med riktining mot gamla Väster.

Stortorget med statyn och svenska flaggor. Skönt se att man vågar flagga, vår flagga är ju så vacker.

På lilla torg satt folk på uteserveringarna och njöt sin mat och dricka.
Det kom matdofter i alla former mot mig.

Gustav Adolfs torg kom jag till Ville sätta mig och sökte en ledig bänkplats.

Njöt utsikten från min bänk en bra stund.

Utanför Malmö stadsbibliotek stod en tuff staty, till minne av Hjalmar Gullberg och gjord av Staffan Nihlén. Den heter: Vid kap Sunion.....

Mot kvällen gick jag till mina föräldrar för att hjälpa min mamma med ett program i deras laptop.

Här var det öde på vägen dit. Märks det är semestertider.

Nu i kväll gick jag, A och Emma ner till stranden på en kvällstur. De bygger hästhagar och fotbollsplanerna har fått lämna plats åt detta. Men skönt, vi har hela stan full av bollplaner, så lite hästhagar är bara skönt få.

Kvällshimlen var så fin. Köpenhamn syntes bra i horisonten i kväll.

8 kommentarer:

  1. Jättefina bilder ifrån en stad som jag känner väl, men långt ifrån så väl som du grabben. Du är så bra påläst, det gillar jag.
    Monkan

    SvaraRadera
  2. Oj vilka långa promenader du verkar ta och många fina vyer och hus. Men inte en enda mus!

    SvaraRadera
  3. Tack för promenaden, det var trevligt! Och vackert väder var det.
    Clas Ohlsonmuséet var kul och väldigt fint gjort. Så besök det om du kan!

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera
  4. Ny blogg, trevligt! Ser fram emot bilder från er semester. Önskar dig härliga semesterveckor, och hoppas verkligen att det blir finare väder, eller hur?

    SvaraRadera
  5. Monkan

    Påläst kanske det, men nyfiken och intresserad och då blir det att man tar reda på. Kunskap är ju bra och framför allt kul, även onödig sådan.

    SvaraRadera
  6. Cici

    Ja jag tar många och långa promenader och sliter också skor därefter. Men jag har verkligen fått uppleva mycket på mina turer också. Det är så rofullt att gå och sa,tidigt titta sig omkring och stanna för att undersöka eller kanske fika. Det är ju en del av livet.

    SvaraRadera
  7. Mycket annat & lite betong...

    Vassego, ja jag är stolt över min stad och vill visa den för många. Tyvärr dras den med oförtjänt dåligt ryckte.

    SvaraRadera
  8. Petra

    Tack Petra....ja det strulade så mycket med gamla bloggen och när jag skapat denna så kom jag på vad som strulade...men då hade jag börjat gilla denna bättre så nu är det denna som gäller. Vädret hoppas jag verkligen skall bli fint. Första destinationen är Gotland och skall försöka lägga lite i vår resedagbok också...länken hittar du i högerspalten här i bloggen.

    SvaraRadera