lördag 9 juni 2012

I dag var jag ledig men hade lovat min brukare och dagens jobbande assistent att vi skulle åka musée-spårvagnen. Så jag stod vid Tekniska muséet och väntade på att de anlände.

Första turen missade vi, men den går ofta så vi kommer med på nästa.


Nu så hade vi gått på. Biljetterna köpte man ombord och i kiosken, som man ser genom rutan, där säljs vykort och souvenier. Hela 20:- för en tur och retur färd på 25 minuter. BILLIGT.

Inredningen var mysig. Nostalgin var på topp. Åkte sådan här spårvagn med farfar som liten, året innan den lades ner.

Träinredning och gamla skyltar.

Spårvagnens klocka plingade, metallen i hjulen gnisslade och förarens spakar knakade.....det var härligt att åka.


Härligt skrivet: "Giv signal i god tid".



Vid biblioteket gick det av passagerare och nya kom på. Konduktören stod och tog betalt och hjälpte folk in.

Efter åkturen blev det en fika inne på caféet på borggården på Malmöhus slott. Sen hem till Emma. Min lediga dag men jag brinner för mitt jobb och ställer upp ändå. 

 

2 kommentarer:

  1. Åh, den är så fin den gamla spårvagnen! Såg den häromdagen och tänkte just att jag ska ta med barnen och åka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Petra

      Det var rätt härligt att åka den gamla spårvagnen. Man fick en känsla i kroppen av hur folk levde förr och det är fler av oss som borde haft den känslan. På något vis var vissa saker mer mysigt förr.
      Barnen era hade älskat det. Man kan åka från Tekniska ner mot biblioteket, tillbaka mot kompanihuset och sen Tekniska igen. Det går att gå av och på lite överallt vid olika stationer ookså.

      Radera