torsdag 11 oktober 2012

Malmö kanske får en lyxkryssare.

Det är en världsvan kryssare som väljer Malmö som hemmahamn. På köpet blir hamnen bitvis som ny.
Med satsningen kan söndagsflanörer och anställda i hamnkvarteren troligen få en gång- och cykelväg längs kajerna ut till Frihamnen. Det är inte bestämt hur vägen ska finansieras, men den ingår i hamnbolaget CMP:s visioner, berättar Göran Sjöström som är miljö- och kvalitetschef.

– Vi diskuterar detta med kommunen, säger han.

Kryssningsterminalen ska anläggas i Magasin 16. Det är en två våningar hög tegelbyggnad vid Grimsbygatan, mitt emot Saltimporten. Bottenvåningen används för lagring av maskiner, lådor och annat gods. På övervåningen har det 150 år gamla förtöjningsföretaget Hamnroddarna sitt kontor och det blir kvar efter förvandlingen. Malmö turism har flyttat in i ena änden av byggnaden och får större plats.

Magasinet i bottenvåningen töms och byggs om till väntsal med incheckning och bekvämligheter för resenärerna. Ytan utanför, som nu är uppställningsplats för nytillverkade bilar, fräschas upp med blommor och flaggor. Hela ombyggnaden beräknas kosta ett par miljoner kronor, vilket CMP står för. Bolaget ägs av Malmös och Köpenhamns kommuner samt till en mindre del av privatpersoner.

Sydsvenskan har tidigare berättat att det spanska kryssningsrederiet Pullmantur valt Malmö till en så kallad turnaround-hamn från nästa sommar och ytterligare två säsonger. Det betyder att passagerarna går ombord och av i staden. De reser via Sturup i rederiets egna flygplan.

Kryssningsfartyget som ska användas, MS Nordic Empress, kan ta 1 600 passagerare, så det ses som ett glatt bud för såväl handeln som turistnäringen i Malmöområdet. Och ett avbräck för Köpenhamn.
Nordic Empress har utgått från Köpenhamn i några år. Kryssningarna brukar vara en vecka och gå runt Östersjön, till hamnar som Kiel, S:t Petersburg, Tallinn och Stockholm.

Men det är ett fartyg med lång och delvis dramatisk historia. Det byggdes 1990 för ett rederi som ägdes av Royal Caribbean. De första turerna gick mellan Bahamas, San Juan och Puerto Rico. 1999 sattes Nordic Empress in på en rutt mellan Bermuda och New York.

Det höll på att sluta illa en junikväll 2001. En bit utanför Bermuda upptäcktes en brand i maskinrummet. Olja hade läckt ut ur ett rör och tagit fyr. 1 557 passagerare kommenderades upp på däck och fick stanna där en bit in på natten medan besättning och räddningsmanskap kämpade för att hejda lågorna. Det krävde dyrbara reparationer men ingen människa skadades.

Nordic Empress gick tillbaka till Bermuda för egen maskin och besättningen fick beröm av amerikanska kustbevakningen. De hade hanterat allt rätt.

Fartyget är renoverat och uppgraderat enligt nya krav 2008.

– Hon får fina vitsord, säger CMP:s vice vd Lennart Petersson.

Det finns röster i kryssningsbranschen som hävdar att det aldrig går att få så gamla fartyg säkra, men Lennart Petersson är inte orolig.

– Absolut inte! Det händer nästan aldrig någonting fast det är så många fartyg i trafik
.
Det spanska rederiet Pullmantur som nu äger MS Empress är ett dotterbolag till Royal Caribbean.
Den planerade kryssningsterminalen ska ligga vid Grimsbygatan.

2 kommentarer:

  1. Oj vad spännande!

    Vilken härlig bild på dig i kannibalgrytan i det tidigare inlägget, haha.

    Kram och ha en bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Petra

      Ja faktiskt.....Malmö har snart en massa skyskrapor, en stor hamn med bostäder och kontor och en lyxkryssare......lite som ett metropol ju. Spännande tycker jag också.

      Ja det var lite hett i kannibalgrytan.....men som tur va så va det ingen som gillade en Skånegrabb i maten, så jag fick gå vidare...hahahahaha

      Radera